PL EN
Projects

Szyb, Bytom

Lokalizacja
Bytom
Projekt
2009GC Investment
Inwestor
GC Investment
Współpraca
Bartosz Malec, Anna Rybowicz, Aleksander Nowacki, Katarzyna Leśniok, Anna Jabłońska-Lisińska, Łukasz Bonar, Piotr Zawada
Powierzchnia
8 750 m2

Symbolem, ale i jądrem założenia wokół dawnego kopalnianego Szybu Krystyna, stanie się kompleks dwóch wież. Pierwsza to ceglana, unikatowa wieża samego szybu — ikona Bytomia, górująca nad okolicą. Do niej planujemy dobudować bliźniaczą kubaturę, ale poprzez kontrastowy lekki i transparentny materiał, wyraźnie sygnalizując, że to współczesna struktura. Dopasowanie i przeciwieństwo, tradycja i nowoczesność — tak wyrażamy sztukę dobrej kontynuacji. 

Wieże przylegają do wielowątkowej przestrzeni publicznej, która przeplata się wzdłuż kolejnych obiektów, przenika z aktywnością ich wewnętrznych przestrzeni i różnorodnością funkcji, co daje gwarancję żywej, miejskiej tkanki.

Historyczna wieża, z postindustrialnym klimatem wnętrza mieści w sobie szereg funkcji. Począwszy od ukłonu dla przeszłości miejsca, przestrzeni muzealnych, w których ukazane będą materiały dotyczące historii wieży i kopalni, aż po serce obiektu na ostatnich kondygnacjach, czyli główne koła wyciągowe, gdzie powstanie niezwykła przestrzeń restauracji. Oprócz tego w wieży będą przestrzenie do czasowych ekspozycji czy organizowania imprez kulturalnych, jak i fitness oraz wielofunkcyjne sale przeznaczone np. na konferencje. 

Nowa wieża to 5-gwiazdkowy hotel, który stanowi idealne uzupełnienie funkcji starej wieży, zarazem podnosi rangę kompleksu. Poza pokojami i apartamentami w hotelu znajdzie się kompleks SPA z basenem i saunami. 

Oddziaływanie dwóch wież zdecydowanie wzmocni przestronne atrium, wielofunkcyjna przestrzeń ogólnodostępna, stanowiąca całoroczne przedłużenie placu wejściowego. 

W koncepcji założono pozostawienie wieży Szybu Krystyna w swoim obecnym wyglądzie zewnętrznym, wyeksponowano także jej stalową konstrukcję wewnętrzną i najważniejsze urządzenia, jako świadków historii. Nowa wieża z kolei będzie wizualnie przeciwwagą istniejącej — to stalowa konstrukcja obłożona lekką fasadą szklaną.

Następny projekt:
Terminal, Łódź